Madro - inspireret af Anne Elsøe.
I Børnebastionen arbejder vi med at skabe gode måltider, hvor børnene nyder at spise deres mad og hvor samværet børnene imellem er præget af hjælpsomhed, opmærksomhed og selvhjulpenhed.
For at give børnene den bedste oplevelse af måltidet, hjælper de på skift til med at forberede frokosten: de dækker bordene og henter maden i køkkenet.
Børnene sidder på faste pladser og sammen med den samme voksne hver dag.
Bliv på din egen tallerken
Børnene øser selv maden op på deres tallerkener og hælder selv vand i glassene. De bestemmer selv, hvad de vil have på deres tallerken og de bestemmer også selv, hvad de vil putte i munden og i hvilken rækkefølge de vil spise maden.
Ved at undlade at kommentere på børnenes valg og på at prøve at overtale dem til at smage på tingene, opnår vi, at de af sig selv får lyst til at prøve det meste af. Når der f.eks. ikke er flere tomater på fadet, vælger de som regel at prøve at smage en agurk. Når der ikke er mere pålæg tilbage, vælger de som regel at spise rugbrødet.
Tryghedsmad
Det er vores kok, der er ansvarlig for at der er sundt og næringsrigtigt mad på bordet. Hun sørger også altid for at der er tryghedsmad: pasta, ris, kartofler eller brød, som langt de fleste børn gerne vil spise. På den måde er vi sikre på, at børnene er mætte, selv om de ikke har lyst til at smage på hovedretten. Vi lærer børnene at sige: "Det har jeg ikke lært at spise endnu" fremfor at sige :Det kan jeg ikke lide" eller "Det smager ikke godt"
Sprogunderstøttende læringsmiljø
Under måltidet forsøger den voksne at sætte dialoger i gang børnene imellem, ved at opfordre dem til at fortælle hinanden om f.eks. de ting, de har lave tom formiddagen, eller om den mad, der er på bordet. Vi taler meget om madens kvalitet og konsistens, så børnene lærer nye sjove ord om maden: saftig, sprød, blød. Og om hvordan maden smager: sødt, surt, salt, bittert.
Madmod og madglæde
For at understøtte børnenes madmod og madglæde arbejder vi meget ofte med pædagogiske madaktiviteter. Vi sanker spiselige urter, bær og frugter i nærmiljøet og forarbejder det til saft, marmelade, en kage eller bruger det som krydderi/grønt drys til det varme måltid. De ting børnene selv har sanket og forarbejdet, har de stor lyst til at prøve at smage på. I forbindelse med madprojekter prøver børnene at spise chili, citron, melorme og andre "mærkelig ting" som man lige skal overvinde sig selv for at "turde" putte i munden.