Samtaler om børnenes trivsel

Udover den daglige dialog om hvordan barnet har haft det i løbet af dagen, afholder vi en række formelle samtaler i løbet af barnets tid i vuggestuen og børnehaven.

Opstartssamtalen

I Børnebastionen inviterer vi til en opstartssamtale ca. 14 dage inden barnet starter i vuggestuen eller i børnehaven.

Ved opstartssamtalen fortæller I om jeres barns trivsel, udvikling, søvnmønster osv. Vi fortæller om pædagogik og rutiner samt om de dokumentationer vi laver af barnets trivsel og udvikling (f.eks. TOPI, Sprogtrappe, Dialoghjul)*.

Vi fortæller også om det kommende samarbejde - både den daglige dialog od de mere formelle samtaler.

Opfølgningssamtalen

Efter ca. 3 måneder holder vi en samtale, hvor vi primært drøfter hvordan opstarten er gået og om barnets generelle trivsel og udvikling.

Overleveringssamtalen til børnehaven

Ca. 14 dage før barnet starter i børnehave holder vi en overleveringssamtale, hvor I deltager sammen med en pædagog fra vuggestuen og den pædagog i børnehaven, som skal tage imod barnet.

Vi tager udgangspunkt i AULA's overleveringsmateriale, som I også udfylder.

Det er vigtigt for barnets trivsel i børnehaven, at opstarten bliver en succes. Derfor taler vi også ved overleveringssamtalen om de eventuelle udfordringer barnet har og om hvordan vi kan skabe de bedste rammer i overgangen.

Statussamtalen

I oktober året inden skolestart holder vi en statussamtale, hvor vi i samarbejde med jer vurderer, om barnet er klar til skolestart.

Det er en samlet vurdering på baggrund af AULA's overleveringsmateriale, sprogvurderingen og den halvårlige trivselsvurdering.

Øvrige samtaler

Ud over de fastlagte samtaler holder vi de samtaler, der måtte være behov for - enten fordi I har behov for at få drøftet trivslen eller fordi vi har bekymringer, vi ønsker at drøfte med jer, så vi kan få tiltag sat i gang for at hjælpe barnet.

* se beskrivelse af dokumentation og skabeloner under afsnittet "Barnets trivsel og udvikling"